Svar på fråga.

Jag fick en fråga om hur mycket det kostade för mig att ha foderhäst i månaden och då tänkte jag att det kanske var fler som undrade så då fick svaret hamna i ett inlägg ;)
Ja jag kan ju börja med att säga att jag har väldigt tur i och med att jag har Aurora i min mormor och morfars stall.
Det innebär allstå att jag inte behöver betala någon stall hyra, vilket brukar ligga på kanske strax över 1000 kanske.
Men hovslagare behöver jag stå för själv och det går på 500 då jag har en väldigt billig hovslagare,
Det finns andra som kan ta typ 800 också. Men man måste även köpa skor och broddar (om det är vinter) till hästen vilket brukar kosta typ 230 kr, och då är det 4 skor och 4 broddar på varje sko.
Ugifär dårå.
Sen är det även bra om man ha snösulor på hästen så att snön inte packar sig under huvarna vilket går på,typ 138kr.
Sen så ska hästen vaccineras 1 gång per år och det går vell på 350 kanske.
Där hade jag även pacial då veterinären hyr stallet ibland för att undrsöka hästar m.m. så det behövde jag inte heller betala.
Det är väldigt bra om man har anläggningskort också då underlagen inte alltid är bäst inte vädret heller.
Och på SURF går det typ på 1400 för 1 år och 850 för halv år om man har medlemsak vilket går på, 290  för mig.
Men där hade jag också tur då Laila Kunde stå för det då hon redan hade en häst på hippo och då kostar bara det 600 för ett helår för häst 2 så då brhövde jag bara betala medlams avgift på hippo för 245 kr.
Sen betalade jag all Utrustung Aurora vilket inte var billigt.
Och sen slet hon ju sönder tränset när jag föll av sisst jag föll av så då behövde jag köpa nytt.
Så svaret på frågan är vell igentligen att jag betalar ca 730 varannan månad på vintern och på sommaren, 618 typ varannan månad.
Sen tillkommer ju kostnader som, utrustning, morötter, vaccination, tävlingar är inte heller gratis.
Så under den tiden jag har haft henne så har hon kostat mig:
8374 ungifär (säkert mer), lite svår att räkna ut bara såhä på rak arm lixom.
Men typ.
Men det är delvis för att jag var tvungen att köpa allt som hon inte hade.
Men som sakt har jag mycket tur och och kontackter så jag slipper betela stallhyra och vaccination.
Hoppas du fick svar på din fråga annars är det bara att fråga på :)
 Mycket text kände jag ;)
Och jag har säkert glömmt något ;)
#1 - - Anonym:

Det var jättebra skrivit tack!
Undrar bara vilken hovslagare hade du? :)

Svar: Niklas Janze :)
Mia