Tävling och hoppning.

Länge sedan sist nu.
Ja du tävlingen.
Hur gick den?
Jo bytte till mig Cahill alltså tävlade Cahill och Twister.
Cahill va intressant att sitta på igen.
Red ju igång han och coffee med Evelina.
Jag kan ju säga att det är väldigt stor skillnad på honom.
När han kom kunda man i prinsip åka häst på honom.
Han va stadig i formen, positiv och hade lätt för att fatta galopp och hålla den.
Men nu, 
Nu känns han nerbruten.
Han känns osäker, ostadig och har svårt för galoppfattningarna.
Så i och med att jag va me i tävlingen
mest för att det är kul att få piffa upp sig och hästen för en gångs skull.
Så fokuserade jag mycket på framridningen och fatta galopp.
Behövde ett spö i början och när han väl fattade galopp öste jag på med beröm.
Den märks ju på han att han inte får så mycket beröm.
Mest skit när han inte årkar fatta galopp utan ett stadigt stöd i munnen.
Men jag skulle nog endå vilja prova på hack på honom i och med att han är sååå skänslig i munnen.
Dessutom så insåg Emmeli att hans sadel inte satt nå bra på honom.
Så bytte till en dressyrsadel som va jätte hård och va väldigt svår att sittaner i.
Så ja jag vet att jag ser ut som en mupp när jag rider ;)
I och med att han även aldrig har sätt ett dressyrstaket eller domare
Så va han aningens skvättig just där menhan skärpte till sig något.
Allt som allt tyckte jag han kötte sig galant.
Här är iallafall min debut me Cahill. 
Sen hur gick det me Twister då?
Jo det gick då bara bra.
HAde då gått typ 1000ggr bättre om jag hade haft spö på banan.
För han va sååå seg på banan. 
Och då han en så svag i galoppen fick vi 1 trea och 1 nålla i höger galoppen.
Fick de då han bröt av galoppen och sen fick jag han inte i galoppigen.
Men vänster gick bättre där har jag för mig att vi fick 2 femmor.
Plus stod det i komentaren att den va hastig.
Kan va för att jag gasade på lite extra för att han inte skulle sakta av ;)
Men till nästa gång ska jag ta med spöt in.
Kommer då få 2 minus men kommer gå så mycket mer +.
Här är ändå den finhämska debuten med Twister. 
Så då va de det där med hoppning i hoppgruppen.
Skulle ha Twister men då varken Moa (som skulle ha Lusen)
Eller Wilma (som skulle ha TT) kom så ville Anneli att jag tog TT istället.
Varför vet jag inte.
Man antar att hon har sina anledningar.
Hur som hällst hade jag taggat travhoppa med Twister då jag konde komma in i ett lägre tempo och gasa ut.
Men nu blev det inte så.
Om du frågar mig så tycker jag att den svåraste sårtens hoppning är när man travhoppar.
Tycker att man inte får upp nå bra tryck i hästen och får ingen avstänsbedömning till hindren.
Men hursomhälls var de 1 räcke 1 volt 1räcke och det gick bra.
TT var riktigt trevlig i traven men i galippen har vi inte riktigt hittat varandra.
Men det va andra gången jag red honom så hade inte för höga förhoppningar.
Men sen hoppade vi även 4,5an.
1travbom 1 räcke 1 galoppstrång 1 oxer.
Så då jag frågade lite snällt.
fick jag hoppa oxer på 1m vilket va kul att få hoppa lite högre för 1 gångs skull.